Kinderdagverblijf
't gruemelke

Algemeen

 Kinderopvang beschouwen wij als een professionele activiteit. Dit vraagt om goed opgeleide mensen. De medewerkers zijn zich bewust van de pedagogische uitgangspunten van Kinderdagverblijf ‘t Gruemelke en dragen deze uit naar kinderen en ouders. Zij beschikken over de vaardigheden die nodig zijn om de kinderen zowel individueel als in groepsverband te verzorgen en te begeleiden. Alle leidsters hebben een pedagogische beroepsopleiding conform CAO kinderopvang gevolgd in het middelbaar of hoger beroepsonderwijs.
Ieder kind ontwikkelt zich en groeit in zijn eigen tempo. De ontwikkeling van het kind is bepalend voor de behoefte van het kind en zijn belevingswereld. Door de volle aandacht voor de specifieke behoefte die bij een bepaalde ontwikkelingsfase en leeftijd horen, kunnen de leidsters de kinderen optimaal begeleiden.

Groepssamenstelling

In beginsel is de groepsgrootte en het aantal leidsters ten opzichte van de groep afgestemd op de ontwikkeling van de kinderen en de zorg die zij nodig hebben. In Kinderdagverblijf ’t Gruemelke is er slechts sprake van 1 groep kinderen en daardoor ook een vaste groep leidsters. Dit heeft als grote voordeel dat de kinderen niet steeds aan nieuwe gezichten hoeven te wennen. De keuze voor één verticale groep sluit het meest aan bij onze gehanteerde uitgangspunten en doelstellingen (Pedagogisch beleidsplan). Het kind kan zich zo aansluiten bij de kinderen die in dezelfde levensfase en ontwikkelingsfase verkeren (of juist niet).

 

De groepsgrootte in relatie tot het aantal leidsters valt binnen de normen zoals deze door de inspectiedienst van de GGD in combinatie met de Gemeente Eijsden is aangegeven.

Aanvulling
Bij vragen of bijzonderheden gaan we in gesprek met peuterspeelzaal, basisschool of BSO. Ouders geven hier toestemming voor. Op het KDV is er geen pauze. We eten samen met de kinderen. Er zijn altijd 2 leidsters aanwezig. Tenzij er meer kinderen onder het jaar aanwezig zijn, dan is het 1 op 3.
Het is een bewuste keuze om geen stagiaires aan te nemen. We hebben in het verleden we stagiaires gehad, hier ging vrij veel tijd in zitten. We zijn tot de conclusie gekomen dat we deze tijd nodig hebben om aan de kinderen te besteden.

In onze visie wordt ervan uitgegaan dat elk kind uniek is, dat wil zeggen dat elk kind zich ontwikkeld in zijn eigen tempo en binnen zijn eigen mogelijkheden. In deze visie wordt het belangrijk gevonden uit te gaan van de behoeften en ontwikkeling van het individuele kind. Kortom het kind als persoon staat centraal.

Kinderen leren doordat de leidsters spelenderwijs ingaan op hun nieuwsgierigheid en door het activiteitenaanbod. Vanaf het moment dat ze zich verstaanbaar kunnen maken, willen kinderen veel weten en vragen ze vaak ‘waarom?’. Door vragenstellen word je wijzer. Voor kinderen is het van belang te weten dat ze mogen vragen, dat ze mogen laten merken wat ze willen en wat ze willen weten. De leidsters geven informatie, maar weten en kunnen ook niet alles. Doordat de leidsters dit erkennen, leren de kinderen dat niet alles kan of bekend is.

De grove en fijne motoriek van de kinderen wordt gestimuleerd door verschillende activiteiten. De ruimte waar de kinderen worden opgevangen is hierbij van belang en bij de inrichting moet met verschillende eisen rekening worden gehouden. Zo moet de ruimte zowel veilig zijn als uitdagend, kinderen moeten er tot rust kunnen komen en ze moeten er kunnen bewegen.

Onder activiteiten wordt bijna alles verstaan wat de kinderen doen. Dus niet alleen spelen of georganiseerde activiteiten, maar ook activiteiten gericht op de dagelijkse gang van zaken, zoals aankleden, naar het toilet gaan, eten en drinken, opruimen en dergelijke. Ook wordt  steeds samen op vaste tijdstippen het eten klaargezet, gegeten en de tafel opgeruimd. Dit alles om het kind een duidelijke structuur en regelmaat te bieden en tevens zijn biologische klok en  dagritme gezond  te houden. Het dagritme wordt afgewisseld door momenten van rust en activiteit. Dit vaste ritme en duidelijke regelmaat geeft een kind houvast en vertrouwen, omdat het duidelijkheid verschaft.

Pedagogisch beleid 
Uit de visie op de ontwikkeling van kinderen vloeien de volgende uitgangspunten met betrekking tot het pedagogisch handelen in kinderdagverblijf ’t gruemelke voort:
• Het kind staat centraal dat wil zeggen dat hij of zij recht heeft op die individuele aandacht en wijze van behandeling die inspeelt op de behoeften, ontwikkelingsfase en belangstelling van het kind;
• Elk kind heeft het recht om te mogen zijn zoals hij of zij is en te mogen voelen dat hij of zij gerespecteerd en geaccepteerd wordt, zoals hij of zij is;
• Elk kind moet zich in de groep veilig en op zijn gemak voelen, zowel tussen de andere leeftijdsgenoten als bij de begeleiders. Een gevoel van veiligheid en geborgenheid is noodzakelijk voor een gezonde en verdere ontwikkeling;
• Regelmaat en structuur zijn van belang in het prille leven van het kind. Duidelijkheid en consequente aanpak zorgen voor rust en zekerheid in zijn of haar bestaan en helpen hem of haar nieuwe indrukken te verwerken;
• Het is ook van belang om een kind nieuwe uitdagingen te bieden die aansluiten bij zijn of haar interesses, mogelijkheden en ontwikkeling in elke levensfase. Elk kind moet de kans krijgen om nieuwe ervaringen op te doen en prikkels te onderzoeken;
• Het is van belang het kind van jong af aan ‘mondig’ te maken, zodat het kind op een jonge leeftijd kan leren voor zichzelf op te komen, vragen te stellen e.d., opdat hij of zij zich later beter kan ontwikkelen in de maatschappij;
• Het is goed voor het kind om contact te hebben met andere kinderen (van verschillende leeftijden). Zo leert hij of zij om samen te spelen en samen met andere kinderen plezier te maken. Samenwerken en daardoor van elkaar leren op spelende wijze is van belang voor de ontwikkeling van het kind;
• Volwassenen hebben een voorbeeldfunctie in het leven van het kind. Het kind neemt onbewust gewoonten, normen en waarden over van de ouders en begeleiders. Zij, met wie het kind een band heeft, hebben op deze dingen invloed;